ד״ר איריס שביט: כיצד תזהו אם ילדכם סובל מדיסקלקוליה

לימודי חשבון

חלק גדול מאיתנו  זוכר את הקשיים של לימודי חשבון בבית הספר. נדמה שלימודי חשבון הם חוויה לא נעימה עבור לא מעט ילדים. אולם עבור חלקנו, לימודי חשבון הם משוכה קשה במיוחד לעבור. לפי ד״ר איריס שביט, המתמחה בהוראת חשבון לילדים, ״דיסקלקוליה״ הינה לקות למידה ספציפית אשר נוגעת לקושי של תלמידים לבצע חישובים, וקושי כללי להתרכז בכל הקשר הנוגע למספרים.

לפי שביט, המעבר של תלמידים מעזרים מוחשיים לייצוג מנטלי של מספרים (למשל, המעבר משימוש בבדידים לכתיבת מספרים על הלוח), יהיה כרוך בהתמודדות לא פשוטה אצל תלמידים עם דיסקלקוליה, שיגלו קושי בהתמודדות עם מנגנוניים חשבוניים.

הפגיעה אצל ילדים תופיע לרוב בשלבים המוקדמים ביותר: קושי להשוות בין מספרים (מה גדול יותר, שווה וכדומה). אלו החווים קשיים בגיל הרך, לרוב יעמיקו את הקושי במעבר לפעולות החשבון הבסיסיות: חיבור, חיסור, כפל וחילוק. אותם יבלבלו בין הפעולות השונות, יהפכו בין הסימנים מבלי להבין את משמעותם, וייסוגו לאחור לשימוש בעזרים מיידים, כמו למשל ספירה בעזרת אצבעות הידיים.

אבחון

לפי ד״ר איריס שביט, האבחון של דיסקלקוליה הוא משימה לא פשוטה, היות וישנם גורמים לא מעטים שיכולים להשפיע על קושי של תלמיד בהתמודדות עם חשבון. ראשית, יתכן שההוראה של התלמיד פשוט לא הייתה טובה דיה (שהרי לא תמיד המורים מקצועיים דיים). שנית, יתכן שהילד סובל מהפרעות קשב כללית, ולאו דווקא מצוי קושי סביב הנושא של חשבון. שלישית, לימודי חשבון עשויים להיות מלווים בחרדה מסוימת, שהילד עצמו עשוי שלא להבין אותה בזמן אמת, אולם היא כן תגרום לו להימנעות מהתמודדות עם חשבון. משום כך, כדי לקבוע שמדובר בדיסקלקוליה, יש לעבור אבחון דידקטי מותאם, שיזהה באחוזי התאמה גבוהים את הבעיה.

טיפול

אבחון של דיסקלקוליה הוא הצעד הראשון בדרך לטיפול בבעיה. ברגע שנעשה אבחון ונמצאה דיסקלקוליה, יש לתכנן עבור התלמיד טיפול מותאם ספציפית עבורו. לפעמים ניתן להגיע להישגים יפים על ידי הוספה של שעות תגבור. לעתים ניתן להיעזר בתבניות הוראה מיוחדות. לפי ד״ר איריס שביט, ניתן להגיע להישגים בהוראה, באמצעות למידה שבועית על פי צבעים ותבנית ספיציפית: למשל, בכל שבוע, התלמיד יתרגל תבנית חשבונאית, למשל המון תרגילי חיבור או המון תרגילי חיסור, ואז ״יצלם״ את מעשיו כדי להפעיל את התבנית בעתיד. אמנם הלמידה היא טכנית ולא מהותית, אולם לפעמים ישנם תלמידים שחווים תסכול בלמידה מהותית, והתסכול הזה מרפה את ידיהם. משום כך, עדיף להם ״לתרגל ברדודים״, כדי שיוכלו להתמודד בעתיד עם מצבים מורכבים יותר.

הערה חשובה: יש להכיר את ההבדל בין דיסקלקוליה ל-א-קלקוליה. א-קלקוליה היא פגיעה נוירולוגית (לעיתים קרובות נרכשת) אשר אינה מאפשרת בכלל למידה של נושאים חשבוניים. דיסקלקוליה לעומת זאת, מאפשרת יכולת להתמודד עם החשבון, למרות שישנו קושי יחסי עם ההתמודדות ביחס לאוכלוסייה.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*